Translate

Παρασκευή, 18 Οκτωβρίου 2013

Η φιλοσοφία της Γιόγκα

Γιόγκα 
είναι η στροφή προς τα μέσα
Είναι μεταβολή.
Όταν δεν κινείσαι 
ούτε προς το μέλλον 
ούτε προς το παρελθόν
τότε αρχίζεις να κινείσαι μέσα σου γιατί το Είναι σου 
είναι στο εδώ και τώρα.   

  Osho




Η φιλοσοφία της Γιόγκα

Γιόγκα είναι η ένωση του Σώματος και του Πνεύματος.
Η ένωση της ατομικότητας με την Θεϊκή διάνοια που ενορχηστρώνει το Σύμπαν. Είναι η σύνθεση σώματος, νου και ψυχής μέσα από διαδικασίες που ενισχύουν τον
συντονισμό του σώματος και φέρνουν την ενοποίηση σε όλα τα επίπεδα της ζωής (σωματικό, συναισθηματικό, ψυχολογικό και πνευματικό).
Αυτές προσφέρουν ισορροπία, χάρη, δύναμη και εστιασμένη επίγνωση ακόμα και μέσα στο χάος και την σύγχυση που μπορεί να επικρατεί ολόγυρα. Βελτιώνουν την σωματική υγεία  και την νοητική διαύγεια ενώ οξύνουν την ικανότητα της αντίληψης σε όλα τα επίπεδα.

Κάθε άσκηση που μας βοηθά να εστιάσουμε στον εαυτό μας είναι σημαντική. Με την γιόγκα επεκτείνουμε τους ορίζοντες μας και αλλάζουμε την οπτική γωνία που βλέπουμε όχι μόνο τους άλλους αλλά και εμάς τους ίδιους. Σταδιακά τα συναισθήματα και ο νους μας μεταβάλλονται, χαλαρώνουμε και βρίσκουμε πνευματική ηρεμία. Προσεγγίζουμε τον Εαυτό μας και ζούμε βιώνοντας την ΄΄αλήθεια΄΄ μας.

Η πραγματική πρόκληση της ζωής είναι να καταφέρουμε να παραμένουμε μαζί με τον εαυτό μας ενώ ταυτόχρονα επικοινωνούμε με τους άλλους ανθρωπους. Να ανταποκρινόμαστε στα γεγονότα διατηρώντας την αίσθηση της εσωτερικής αρμονίας.

Οι τεχνικές της γιόγκα


Την ένωση σώματος, νου και ψυχής μπορούμε να την πετύχουμε μέσα από τις τεχνικές της  γιόγκα που είναι οι εξής:


Asana: σωματικές στάσεις
Pranayama: αναπνευστικές ασκήσεις
Drushti: εστίαση του βλέμματος μας
Bandha: το κλείδωμα της ενέργειας στις διάφορες στάσεις
Mundra: συγκεκριμένες στάσεις ολοκλήρου του σώματος ή μεμονωμένων μερών του όπως τα μάτια, τα χέρια και η γλώσσα.
Dhyana: Διαλογισμός
Τεχνικές αποτοξίνωσης του σώματος


Περισσότερα για τις Asana και την Pranayama
Asana
Οι στάσεις του σώματος δεν είναι απλές ασκήσεις γυμναστικής αλλά ένα μέρος από ένα εξειδικευμένο σύστημα που μας οδηγεί στην προσωπική ανάπτυξη και την ευεξία
Οι Αsana επαναφέρουν το σώμα στην αρχική του ισορροπία προσφέροντας άσκηση όχι μόνο εξωτερική αλλά και εσωτερική. Απομακρύνουν την σωματική ενόχληση που συσσωρεύετε στο σώμα κατά την διάρκεια της ημέρας και βοηθούν στην ενδυνάμωση και την ευλυγισία των μυών και των αρθρώσεων. 
Τονώνουν τα εσωτερικά όργανα και ΄΄ανοιγουν΄΄ τα κανάλια ενέργειας που υπάρχουν μέσα μας. Επιτρέπουν στην ζωτική ενέργεια να κυλήσει ανεμπόδιστα κάνοντας μας να νιώθουμε αναζωογονημένοι.

Υπάρχουν Αsana από όρθια και καθιστή θέση. Αsana με στροφή, με μπροστινή, ανάποδη ή πίσω κλίση του κορμού. Όλες στοχεύουν να αναβαθμίσουν την κίνηση του σώματος και την λειτουργία των εσωτερικών οργάνων.
Παράδειγμα: η «στάση της βασίλισσας» είναι μια asana με ανάποδη κλίση που αυξάνει την κυκλοφορία του αίματος στον θυρεοειδή και τον παραθυρεοειδή αδένα οδηγώντας τους προς την αρχική τους υγεία. Παράλληλα ενδυναμώνει τα νεύρα της σπονδυλικής στήλης, τους μυς της πλάτης και του αυχένα.  
Επειδή τα εσωτερικά όργανα αλλάζουν θέση λόγω της ανάποδης στάσης του σώματος είναι σαν να ΄΄φρεσκάρονται΄΄ από την ακινησία. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την θεραπεία της σπλαγχνόπτωσης, και της χαλάρωσης των κοιλιακών μυών. Βοηθά ακόμη στην απομάκρυνση της δυσκοιλιότητας και στις δυσκολίες της περιόδου. Διορθώνει την ανεπάρκεια των ωοθηκών και προάγει την σεξουαλική υγεία στους άντρες και στις γυναίκες. 
Οι Αsana γενικά μας προετοιμάζουν, παράλληλα με τη σωματική βελτίωση, στη νοητική και στη πνευματική εξέλιξη και ανάπτυξη γιατί δεν αφορούν ουσιαστικά την άσκηση του σώματος αλλά την εσωτερική άσκηση του Είναι.

Pranayama

 H αναπνοή είναι εκείνη που μας συνδέει με όλα όσα μας περιβάλλουν. Άνθρωποι, ζώα, φυτά αναπνέουμε τον ίδιο αέρα. Σε κάθε εισπνοή–εκπνοή ανταλλάσουμε αβίαστα την προσωπική μας ενέργεια με την ενέργεια του σύμπαντος. 
Η αναπνοή είναι κάτι περισσότερο από μια διαδικασία εισπνοής και εκπνοής.  Όταν γίνεται με ένα συγκεκριμένο και συνειδητό τρόπο ενισχύει τις θεραπευτικές και εναρμονιστικές επιδράσεις της ζωτικής ενέργειας (πράνα) που περιέχει ο αέρας.
Ο άνθρωπος που μαθαίνει να αναπνέει αργά οδηγείται να αναπνέει βαθιά. 
Οι πνεύμονες του γεμίζουν ολοκληρωτικά με αέρα και με αυτόν τον τροπο απομακρύνεται ο ΄΄λιμνάζων΄΄ αέρας και τα μικρόβια που έχουν εγκατασταθεί εκεί. Ταυτόχρονα με την βαθιά αναπνοή γίνεται ένα αντανακλαστικό μασάζ στο στομάχι και το συκώτι προωθεί την ανταλλαγή του ακάθαρτου αίματος με καθαρό και οξυγονομένο αίμα.
Αναζωογονούνται με αυτόν τον τροπο τα νεύρα, η σπονδυλική στήλη, η καρδιά και έχουν καλύτερη λειτουργία. Η συνειδητή αναπνοή είναι σαν να ξεκλειδώνει ορισμένες ενεργειακές συχνότητες που υπάρχουν στον αέρα. Κατευθύνοντας την σωστά, μπορούμε να την χρησιμοποιήσουμε για δημιουργικότητα και θεραπεία.

Πλήρης ή τρισδιάστατη αναπνοή
Η πλήρης αναπνοή (ντίργκα) είναι μια αναπνευστική άσκηση που καθαρίζει και εξισορροπεί. Κατά την εκτέλεση της γεμίζετε με αέρα συνειδητά τρεις διαφορετικές περιοχές των πνευμόνων σας. Ξεκινάτε από την χαμηλότερη περιοχή, προχωράτε στην μεσαία και ολοκληρώνετε στην υψηλότερη περιοχή. 
Εκτελείτε αυτήν την αναπνευστική άσκηση μέχρι να την μάθετε ξαπλωμένοι ή καθισμένοι σε μια καρέκλα έχοντας ίσια την πλάτη. Η εισπνοή και η εκπνοή γίνεται από την μύτη. Αυτό το είδος αναπνοής χρησιμοποιείτε σε αρκετές asana

α) Στο πρώτο στάδιο της πλήρους αναπνοής εισπνεύστε αργά και βαθιά γεμίζοντας το κάτω μέρος των πνευμόνων με αέρα. Μπορείτε να φανταστείτε ότι μέσα στην κοιλιά σας υπάρχει ένα μπαλόνι που χρειάζεται να φουσκώσετε.
Στην εισπνοή το μπαλόνι φουσκώνει ΄΄γεμίζοντας΄΄ την κοιλιά με αέρα. Στην εκπνοή ξεφουσκώστε το μπαλόνι αφήνοντας τον αέρα να βγει έξω από το σώμα. Επαναλάβετε την διαδικασία πολλές φορές μέχρι να εξοικειωθείτε με αυτόν τον τρόπο αναπνοής. (διαφραγματική αναπνοή)

β) Στο δεύτερο στάδιο φέρτε τον αέρα στο μεσαίο μέρος των πνευμόνων. Αφού γεμίσετε το ΄΄μπαλόνι΄΄ με αέρα, (πρώτο στάδιο), τον κατευθύνεται προς τα επάνω ανοίγοντας τα πλευρά. Εισπνεύστε και εκπνεύστε πολλές φορές γεμίζοντας με αέρα τόσο την κάτω όσο και την μεσαία περιοχή των πνευμόνων.

γ) Στο τρίτο στάδιο αφού γεμίσετε το ΄΄μπαλόνι΄΄ με αέρα και ανοίξετε τα πλευρά σας, στείλτε την αναπνοή σας ακόμα ψηλότερα γεμίζοντας το πάνω μέρος των πνευμόνων μέχρι την κλείδα. Στην εκπνοή αδειάστε τον αέρα σταδιακά πρώτα από ψηλότερη περιοχή, μετά από την μεσαία και τέλος από την κάτω.

Ασκηθείτε στην πλήρη αναπνοή μέχρι η αναπνοή σας να γίνεται με μια ομαλή συνεχή κίνηση και κατευθύνεται διαδοχικά την προσοχή σας από το διάφραγμα στα πλευρά και από τα πλευρά στην κλείδα.
Οραματιστείτε αυτή τη βαθιά αναπνοή να τρέφει τα όργανα, τους ιστούς και τα κύτταρα του σώματος σας. Όπως ο αέρας διαλύει τον καπνό έτσι και η Pranayama καθαρίζει τα εσωτερικά όργανα, τις αισθήσεις, το νου, την αντίληψη και το ΄΄εγώ΄΄.
  
Ο στόχος της γιόγκα
Η υπέρβαση, είναι ο απώτερος στόχος κάθε γιόγκι. Να ξεπεράσει τα στενά όρια που έχει τοποθετήσει τον εαυτό του και να ανοιχτεί στις άπειρες δυνατότητες που του προσφέρει το ΣύμπανΓιόγκα  σημαίνει επιστροφή στον Εαυτό μας



Τι είναι η Γιόγκα
Γενικά θα μπορούσαμε να πούμε ότι γιόγκα είναι:
v Μια μέθοδος που βελτιώνει την ποιότητα της καθημερινής μας ζωής.
v Ένας τρόπος τέλειας σωματικής άσκησης και ταυτόχρονα μια πηγή δύναμης και ενέργειας για το ανθρώπινο σώμα
v Ένα σύστημα τεχνικών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τη διαχείριση του άγχους, και την βελτίωση της ευλυγισίας του Σώματος και του Νου μέχρι και την απόκτηση μιας βαθύτερης γνώσης για τον εαυτού μας (Αυτογνωσία).
v Χωρίς να είναι μια μορφή θεραπείας μπορεί να θεραπεύει «σώμα και πνεύμα»|.
v Είναι ένα πνευματικό μονοπάτι, και μια πηγή σοφίας για εκείνον που θέλει να ανακαλύψει τους θησαυρούς που υπάρχουν πέρα από τα σύνορα του ανθρώπινου νου,
v Είναι ένα μονοπάτι προς τα μέσα που μας οδηγεί προς το Όλον.
«Κυττάζοντας μέσα μας ατενίζουμε το Σύμπαν»


Αποτελέσματα της γιόγκα
Η άσκηση με τη μέθοδο της Γιόγκα έχει ευεργετικά αποτελέσματα σε πολλές παθήσεις επειδή βελτιώνει τη στάση του σώματος, αυξάνει την πρόσληψη οξυγόνου και δυναμώνει την λειτουργία του αναπνευστικού, του πεπτικού και του αναπαραγωγικού συστήματος. 
Η θεραπεία με τη γιόγκα ουσιαστικά επιτυγχάνεται λόγω της ισορροπίας που δημιουργείται στο νευρικό και στο ενδοκρινικό σύστημα. Δυο συστήματα πολύ σημαντικά που επηρεάζουν όλα τα άλλα συστήματα και όργανα του σώματος. Ακόμη έχει αποδειχτεί ότι φέρνει θετικά αποτελέσματα σε παθήσεις όπως το άσθμα, ο διαβήτης, η πίεση του αίματος, τα αρθριτικά, κ.α
Επειδή σκοπός της είναι να δυναμώσει το σώμα με στόχο να αφυπνίσει το πνεύμα στην ουσία μας οδηγεί σε ένα ανώτερο σωματικό, διανοητικό και ψυχικό σύστημα υγείας.

Σε ποιους απευθύνεται

Η γιόγκα είναι μια αποτελεσματική μέθοδος για τη σωματική, τη νοητική ή πνευματική ανάπτυξη.
Απευθύνεται σε όλους τους ανθρώπους ανεξαρτήτου ηλικίας, φύλου και σωματικής κατάστασης. 
Είναι ένα μονοπάτι που οδηγεί προς τα μέσα, προς την πληρότητα και την ΄΄νηνεμία΄΄. Και γεγονός είναι ότι όλοι οι άνθρωποι ψάχνουν για την εσωτερική γαλήνη επιθυμώντας να ζήσουν μια υγιή και ισορροπημένη ζωή.


 Η γιόγκα δεν είναι θρησκεία. 
Δεν έχει καμία δοξασία, δεν έχει πεποιθήσεις ούτε συγκεκριμένα τελετουργικά λατρείας και προσευχής.. Δεν είναι ΄΄πίστη΄΄ αλλά μια υπαρξιακή προσέγγιση. Επιτρέπει με ελευθερία στον καθένα να έχει τα δικά του πιστεύω για τον Θεό ενώ ταυτόχρονα τον προτρέπει να συναντήσει την θεϊκότητα μέσα του και τις άπειρες δυνατότητες του


Γιόγκα και διαλογισμός

Ο Διαλογισμός είναι μια απλή διαδικασία που περιγράφεται δύσκολα. Ο νους μας είναι συνεχώς σε δραστηριότητα περνώντας από την μια σκέψη στην άλλη και από το ένα συναίσθημα στο άλλο. 
Ο στόχος του διαλογισμού είναι να σταματήσουμε τις σκέψεις παραμένοντας στην ηρεμία και στην εσωτερική γαλήνη διευρύνοντας την κατανόηση και την συνειδητότητα μας. Να καταφέρουμε με αυτόν τον τροπο να περάσουμε στην κατάσταση του «μη-νου» 
«Γιόγκα είναι η κατάσταση του «μη-νου».
Η λέξη νους τα καλύπτει όλα. Τα εγώ σου, τις ελπίδες σου, τις επιθυμίες σου, τις φιλοσοφίες σου, τις θρησκείες σου, τις γραφές σου. κάθε τι που σκέφτεσαι είναι νους. Κάθε τι γνωστό, κάθε τι που μπορεί να γίνει γνωστό, όλα βρίσκονται μεσα στο νου. 
Σταμάτημα του νου σημαίνει σταμάτημα του γνωστού, σταμάτημα αυτού που μπορεί να γίνει γνωστό. Είναι το άλμα προς το άγνωστο.»                              
 Osho