Οι περισσότεροι άνθρωποι στον πλανήτη χαιρετιούνται πρόσωπο με πρόσωπο. Ο χαιρετισμός τους μπορεί να πάρει πολλές μορφές, αλλά συνήθως περιλαμβάνει φιλιά στα μάγουλα, ένα τσιμπητό φιλί στη μύτη ή τρίψιμο μύτη με μύτη. Υπάρχουν πολλές θεωρίες για το πως ξεκίνησαν τα φιλιά. Μερικοί επιστήμονες πιστεύουν ότι χρονολογούνται από την εποχή που ο άνθρωπος μύριζε το πρόσωπο του άλλου, τον ανάσαινε κυριολεκτικά από φιλία, αγάπη ή για να εκτιμήσει τη διάθεσή του ή τη φυσική του κατάσταση.
Υπάρχουν λαοί σήμερα στους οποίους οι άνθρωποι χαιρετιούνται ακουμπώντας τα κεφάλια τους και εισπνέοντας ο ένας τη μυρωδιά του άλλου. Μερικοί οσφραίνονται τα χέρια του άλλου.
Ο βλεννογόνος των χειλιών είναι εξαιρετικά ευαίσθητος και συχνά χρησιμοποιούμε το στόμα για να γευτούμε την υφή, την ίδια ώρα που χρησιμοποιούμε τη μύτη μας για να μυρίσουμε τη γεύση. Τα ζώα συχνά γλείφουν τα αφεντικά τους ή τα μικρά τους με ιδιαίτερη ικανοποίηση, απολαμβάνοντας τη γεύση της ταυτότητας του άλλου.
Ο βλεννογόνος των χειλιών είναι εξαιρετικά ευαίσθητος και συχνά χρησιμοποιούμε το στόμα για να γευτούμε την υφή, την ίδια ώρα που χρησιμοποιούμε τη μύτη μας για να μυρίσουμε τη γεύση. Τα ζώα συχνά γλείφουν τα αφεντικά τους ή τα μικρά τους με ιδιαίτερη ικανοποίηση, απολαμβάνοντας τη γεύση της ταυτότητας του άλλου.
Μπορεί λοιπόν πράγματι ν’ αρχίσαμε να φιλιόμαστε με σκοπό να γευτούμε και να μυρίσουμε τους άλλους.
Μερικοί λαοί φιλούν σεμνά, άλλοι φιλάνε με υπερβολικό πάθος κι άλλοι πιο πρωτόγονα, δαγκώνοντας και πιπιλώντας τα χείλη του αγαπημένου. Μερικοί λαοί δε συνηθίζουν να πολυφιλιούνται. Στο βιβλίο «Το φιλί και η ιστορία του», ο δρ. Κρίστοφερ Νίροπ αναφέρει κάποιες φιλανδικές φυλές «που κάνουν μπάνιο μαζί εντελώς γυμνοί, μα θεωρούν το φίλημα μεγάλη απρέπεια». Ορισμένες αφρικανικές φυλές, που τα χείλη τους είναι έντονα διακοσμημένα, ακρωτηριασμένα, τεντωμένα ή με άλλους τρόπους παραμορφωμένα, δε φιλούν καθόλου. Όμως αποτελούν την εξαίρεση.
Στο βιβλίο «Τα έθιμα του λαού των Σουαχίλι», με επιμέλεια του Τζ. Άλεν, αναφέρεται ότι το αντρόγυνο της φυλής Σουαχίλι φιλιέται στα χείλη όταν βρίσκεται μέσα στο σπίτι και οι γονείς φιλούν απεριόριστα τα μικρά παιδιά. Ωστόσο, τα αγόρια πάνω από επτά ετών συνήθως δε φιλιούνται από τη μητέρα, τη θεία, την αδελφή ή τη γυναίκα του αδελφού. Ο πατέρας μπορεί να φιλήσει το γιο του, αλλά ένας αδελφός ή πατέρας δε θα πρέπει να φιλήσει ένα κορίτσι.
Κι ακόμα όταν έρχεται η γιαγιά ή η θεία ή μια άλλη γυναίκα, οι γονείς του παιδιού του ενός ή των δύο ετών του λένε να δείξει πόσο αγαπάει τη θεία κι εκείνο πάει κοντά της. Ύστερα, εκείνη του λέει να τη φιλήσει και το παιδί υπακούει. Στη συνέχεια, η μητέρα τού λέει να δείξει στη θεία το ταμπάκο του, οπότε το παιδί σηκώνει τα ρούχα του και δείχνει το πέος του. Η θεία το τσιμπάει παιχνιδιάρικα, το μυρίζει, φτερνίζεται και λέει: «Α, πολύ δυνατό ταμπάκο». Ύστερα λέει: «Κρύψε το ταμπάκο σου». Αν υπάρχουν στη συντροφιά τέσσερις ή πέντε γυναίκες, όλες μυρίζουν και χαίρονται και ξεκαρδίζονται στα γέλια.
Όπως αναφέρεται στη Βίβλο, όταν ο Ισαάκ γέρασε κι έχασε το φως του, κάλεσε το γιο του Ησαύ για να τον φιλήσει και να τον ευλογήσει, αλλά ο Ιακώβ φόρεσε τα ρούχα του Ησαύ και, επειδή στον τυφλό πατέρα μύριζε όπως ο αδελφός του, δέχτηκε εκείνος το φιλί.
Στη Μογγολία, ένας πατέρας δε φιλάει ποτέ το γιο του, αλλά του μυρίζει το κεφάλι. Μερικοί λαοί προτιμούν να τρίβουν τις μύτες τους (Εσκιμώοι Ινουίτ, Μαορί, Πολυνήσιοι κ.ά.), ενώ σε ορισμένες φυλές της Μαλαισίας η λέξη «μυρωδιά» είναι ίδια με τη λέξη «χαιρετισμός».
Να πώς περιγράφει ο Κάρολος Δαρβίνος τον τρόπο που φιλιούνταν οι Μαλαισιανοί τρίβοντας τις μύτες τους. «Οι γυναίκες κάθισαν χάμω οκλαδόν, με τα πρόσωπά τους στραμμένα προς τα πάνω· οι υπηρέτες μου στάθηκαν γερμένοι ο καθένας πάνω από τη δική του γυναίκα κι ύστερα άρχισαν να τρίβουν. Η διαδικασία κράτησε λίγο περισσότερο απ’ όσο μια δική μας εγκάρδια χειραψία. Στη διάρκεια αυτής της διαδικασίας πρόφεραν ένα γρύλισμα ικανοποίησης».
Πώς άρχισε ο άνθρωπος να φιλάει στο στόμα;
Στις πρώτες ανθρώπινες κοινωνίες, πριν επινοηθούν οι βρεφικές τροφές του εμπορίου, οι μητέρες απογαλάκτιζαν τα παιδιά τους μασώντας τους την τροφή κι ύστερα τοποθετώντας τη μέσα στο στόμα του βρέφους με επαφή των χειλιών, πράγμα που, όπως ήταν φυσικό, απαιτούσε επαφή της γλώσσας και αμοιβαία πίεση των στομάτων.
Αυτό το σύστημα γονικής φροντίδας, που θυμίζει τον τρόπο που ένα πουλί ταΐζει τα μικρά του, σήμερα μας φαίνεται περίεργο και ξένο, αλλά το είδος μας το εφάρμοζε πιθανότατα για ένα εκατομμύριο χρόνια ή και παραπάνω και τα ερωτικά φιλιά των ενηλίκων σήμερα σχεδόν σίγουρα αποτελούν ένα υπόλειμμα εκείνης της παλιάς συνήθειας.
Το αν μας έχει μεταδοθεί από γενιά σε γενιά... ή αν έχουμε μια εγγενή προδιάθεση γι’ αυτό, είναι κάτι που δεν το γνωρίζουμε. Αλλά όποιο από τα δυο κι αν συμβαίνει, φαίνεται ότι με τα βαθιά φιλιά με τη γλώσσα, που συνηθίζουν οι σύγχρονοι εραστές, ξαναγυρίζουμε στο αρχέγονο στάδιο όπου οι μητέρες τάιζαν τα μωρά τους με το στόμα...
Αν οι νεαροί εραστές, εξερευνώντας το κορμί του αγαπημένου με τη γλώσσα τους, νιώθουν την αρχέγονη ικανοποίηση που προκαλούσε το μητρικό τάισμα με το στόμα, αυτό μπορεί να τους βοηθάει ν’ αυξήσουν τη μεταξύ τους εμπιστοσύνη και κατά συνέπεια να δυναμώνει τη σχέση τους
Σύμφωνα με τους ανθρωπολόγους, τα χείλη του στόματος θυμίζουν τα χείλη του αιδοίου, επειδή κοκκινίζουν και πρήζονται όταν ερεθιστούν, πράγμα που αποτελεί το συνειδητό ή υποσυνείδητο λόγο που οι γυναίκες τα έβαφαν ανέκαθεν με κραγιόν για να φαίνονται πιο κόκκινα.
Σήμερα είναι της μόδας τα σαρκώδη χείλη, που δείχνουν σαν να τα τσίμπησε μέλισσα, τα φωτομοντέλα τονίζουν τα χείλη τους ώστε να φαίνονται πιο μεγάλα και προκλητικά, βάφοντάς τα σχεδόν πάντα σε αποχρώσεις του ροζ και του κόκκινου και προσθέτοντας από πάνω ένα λιπγκλος για να τους δώσουν μια όψη γυαλιστερή και υγρή.
Έτσι, από ανθρωπολογική άποψη τουλάχιστον, ένα φιλί στο στόμα, με την επαφή της γλώσσας και την ανταλλαγή σάλιου, αποτελεί άλλη μια μορφή συνουσίας και δεν είναι ν’ απορεί κανείς που κάνει το σώμα να ξεχειλίζει από υπέροχες αισθήσεις
Τα χείλη μας είναι απολαυστικά μαλακά κι ευαίσθητα. Τα αισθήματα αφής τους αντιπροσωπεύονται από ένα εκτεταμένο τμήμα του εγκεφάλου και καταλαβαίνει κανείς πόσο μεγάλο ευεργέτημα είναι αυτό για τα φιλιά.
Βέβαια δε φιλάμε μόνο ρομαντικά· φιλάμε και τα ζάρια πριν τα ρίξουμε, το πονεμένο μας δάχτυλο ή το δάχτυλο κάποιoυ αγαπημένου μας, κάποιο θρησκευτικό σύμβολο ή άγαλμα, τη σημαία της πατρίδας μας ή ένα φυλαχτό, μια φωτογραφία, το δαχτυλίδι του βασιλιά ή του δεσπότη, τα ίδια μας τα δάχτυλα για ν’ αποχαιρετήσουμε κάποιον. Οι αρχαίοι Ρωμαίοι έδιναν τον «τελευταίο ασπασμό», που σύμφωνα με το έθιμο αιχμαλώτιζε την ψυχή του ετοιμοθάνατου.
Οι νεαρές γυναίκες πιέζουν τα βαμμένα τους χείλη στο πίσω μέρος του φακέλου όπου έχουν κλείσει το ερωτικό τους ραβασάκι ώστε οι μικροσκοπικές γραμμίτσες να μεταφέρουν τα φιλιά, σαν δαχτυλικά αποτυπώματα, στον αγαπημένο τους. Ακόμα και για τις μπάλες του μπιλιάρδου λέμε ότι «φιλιούνται» όταν ακουμπάνε ξυστά η μια την άλλη κι ύστερα απομακρύνονται. Μια μάρκα σοκολατάκια σε ασημόχαρτο λέγεται «Bad» (φιλιά στα ιταλικά), για να μπορούμε, με κάθε μπουκιά, να προσφέρουμε αγάπη στον εαυτό μας και στους άλλους.
Η χριστιανική λατρεία περιλαμβάνει το «φιλί της αγάπης», που δίνεται είτε σ’ ένα ιερό αντικείμενο -εικόνες αγίων ή το σταυρό- είτε σε άλλους πιστούς, (πράγμα που από ορισμένους Χριστιανούς εκφράζεται με μια μάλλον συγκρατημένη χειραψία).
Το βιβλίο του Ουίλιαμ Σ. Γουώλς «Αξιοπερίεργες καθημερινές συνήθειες», γραμμένο το 1897, αναφέρει κάποιον Ντιν Στάνλεϊ που γράφει στο περιοδικό Χριστιανικοί Θεσμοί ότι οι ταξιδιώτες «δέχονταν χάδια και φιλιά στο πρόσωπο από τον Κόπτη ιερέα στη μητρόπολη του Κάιρου, ενώ την ίδια στιγμή όλοι οι άλλοι μέσα στην εκκλησία φιλιούνταν μεταξύ τους».
Στην αρχαία Αίγυπτο, την Ανατολή, τη Ρώμη και την Ελλάδα, για να τιμήσει κανείς σημαντικά πρόσωπα, τους φιλούσε το κάτω μέρος του ρούχου, τα πόδια ή τα χέρια. Η Μαρία Μαγδαληνή φίλησε τα πόδια του Ιησού.
Ο Σουλτάνος συχνά απαιτούσε από υποτελείς διαφόρων βαθμών να φιλήσουν διάφορα μέρη του βασιλικού του σώματος: Οι υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι φιλούσαν το δάχτυλο του ποδιού του, ενώ οι άλλοι μονάχα τα κρόσσια του κασκόλ του. Ο όχλος απλώς προσκυνούσε το χώμα.
Η συνήθεια να υπογράφονται οι επιστολές με μια σειρά από XXX, που συμβολίζουν τα φιλιά, άρχισε το Μεσαίωνα όταν τόσοι πολλοί άνθρωποι ήταν αγράμματοι ώστε το σημείο του σταυρού γινόταν αποδεκτό ως υπογραφή σ’ ένα νομικό έγγραφο. Ο σταυρός δε συμβόλιζε τη σταύρωση του Χριστού ούτε αποτελούσε μια αυθαίρετη μουντζούρα· αντιπροσώπευε «το σημάδι του Αγίου Αντρέα» και οι άνθρωποι ορκιζόταν στο ιερό του όνομα να φερθούν τίμια.
Για να επισφραγίσουν μάλιστα την ειλικρίνειά τους, φιλούσαν την υπογραφή τους. Με τον καιρό, το «X» έμεινε ν’ αντιπροσωπεύει μονάχα το φιλί.
diane ackerman
"η ιστορία των αισθήσεων"