Η μόνη λύση στα προβλήματα της αγάπης βρίσκεται στov τρόπο με τον όποιο θεωρούμε τα πράγματα και τα όντα.
Λέω στους άντρες: «Όσο θα σκέφτεστε ότι η γυναίκα είναι μια θεότητα, τόσο λιγότερο θα έχετε την επιθυμία να τη λερώνετε».
H αιτία για όλες τις αταξίες και τις διαφθορές είναι ότι οι άντρες δεν έμαθαν ποτέ πως να βλέπουν τις γυναίκες, ούτε και οι γυναίκες πώς να βλέπουν τους άντρες. Αν ο άντρας θεωρεί τη γυναίκα σαν ένα θηλυκό, σαν ένα αντικείμενο ηδονής, προσδιορίζει ήδη τη συμπεριφορά του και θα είναι υποχρεωμένος να δώσει μία διέξοδο σε όλα του τα πάθη. Αν όμως τη θεωρεί σαν μία θεότητα, τα αισθήματα του, ή συμπεριφορά του θ' αλλάξουν.
H αιτία για όλες τις αταξίες και τις διαφθορές είναι ότι οι άντρες δεν έμαθαν ποτέ πως να βλέπουν τις γυναίκες, ούτε και οι γυναίκες πώς να βλέπουν τους άντρες. Αν ο άντρας θεωρεί τη γυναίκα σαν ένα θηλυκό, σαν ένα αντικείμενο ηδονής, προσδιορίζει ήδη τη συμπεριφορά του και θα είναι υποχρεωμένος να δώσει μία διέξοδο σε όλα του τα πάθη. Αν όμως τη θεωρεί σαν μία θεότητα, τα αισθήματα του, ή συμπεριφορά του θ' αλλάξουν.
Μάλιστα, τα πράγματα γίνονται, αυτά ή εκείνα σύμφωνα με το δικό σας τρόπο πού τα θεωρείτε. Αυτό είναι μαγικό. Ποτέ όμως δεν το έχουν εξηγηθεί αυτό. Νομίζετε ότι θα μπορέσετε να αλλάξετε το σχήμα τής αγάπης σας χωρίς να αλλάξετε τον τρόπο με τον όποιο θεωρείτε τη γυναίκα. Όχι, όχι, είναι πολύ δύσκολο ν' αλλάξετε την αγάπη. Όμως. αλλάξτε τον τρόπο με τον όποιο θεωρείτε ένα αντικείμενο και θα ενεργήσετε μέσα σας, στα συναισθήματά σας, στις τάσεις σας. και στις εκδηλώσεις σας.
Έτσι ενεργώ εγώ και θεωρώ τη γυναίκα σαν μία θεότητα. Θα πείτε: «Καημένε, πόσο μακριά είστε από την αλήθεια! Αν ξέρατε μόνο τι είναι η γυναίκα!»...
Έτσι ενεργώ εγώ και θεωρώ τη γυναίκα σαν μία θεότητα. Θα πείτε: «Καημένε, πόσο μακριά είστε από την αλήθεια! Αν ξέρατε μόνο τι είναι η γυναίκα!»...
Και νομίζετε ότι δεν το ξέρω;... Μα δεν θέλω να το σκέφτομαι. Δεν θέλω να ξέρω τι είναι στις κατώτερες, περιοχές. ούτε και τι θα είναι. Αυτό που μ' ενδιαφέρει είναι ότι είναι στις ουράνιες περιοχές, σαν θεία σπίθα, σαν αντιπρόσωπος της Θείας Μητέρας, σαν ποίηση και σαν ομορφιά. Και εσείς, επίσης, πρέπει ν' αλλάξετε τις αντιλήψεις σας. Οι άντρες πρέπει να αλλάξουν τη γνώμη πού έχουν για τις γυναίκες και οι γυναίκες τη γνώμη που έχουν για τους άντρες, αν όχι οι πόρτες θα κλείσουν και δεν θα κάνουν καμιά πρόοδο, Για τις γυναίκες, ο άντρας επίσης πρέπει να είναι μία θεότητα...
Βέβαια, αν παρατηρήσετε στο φυσικό επίπεδο τον άντρα και τη γυναίκα, δεν είναι θεότητες, αν όμως τους παρατηρήσετε στο πνευματικό επίπεδο, το πνεύμα τους είναι ένα μέρος της Θεότητας, μια σπίθα, μια θεία πεμπτουσία. Υπάρχει μεγάλη διαφορά άποψης στο αν θεωρούμε τα ανθρώπινα όντα σαν σύνολα μορίων και ατόμων ή σαν ψυχές και πνεύματα.
Λοιπόν, να: Ας πάρουμε ένα ζευγάρι, τον άντρα και τη γυναίκα. Το πρωί, ό σύζυγος φεύγει για τη δουλειά του: «Αντίο αγάπη μου... Αντίο γλυκέ μου...» Φιλιούνται, αλλά κρύα, γιατί σκέφτονται άλλα πράγματα. Μόλις κλείσει ή πόρτα, ή γυναίκα αρχίζει να μουρμουρίζει
«Τι ήθελα και τον παντρεύτηκα αυτόν εδώ! Είναι ένας τεμπέλης, ένας ανίκανος, ένας άδειος... Ενώ ο γείτονάς μου…
Όταν βλέπω το αυτοκίνητο του και πώς ντύνει τη γυναίκα του, με γουναρικά, με κοσμήματα... Α! Τι δυστυχία!» Και βάζει τις φωνές, οδύρεται και βλαστημά:
«Όχι, δεν μπορώ πια να υποφέρω μία τέτοια κατάσταση. Όταν θα επιστρέψει το βράδυ τι έχει ν’ ακούσει!» Και ετοιμάζεται ήδη, όλη την ημέρα, απειλεί, και δηλητηριάζεται...
Και ο σύζυγος αρχίζει, από τη δική του πλευρά: «Α, την άτιμη, γιατί έκανα την κουταμάρα και την παντρεύτηκα; Είναι τόσο κοινή, τόσο ανόητη! Δεν σκέφτεται παρά να βγαίνει έξω στα μαγαζιά με το σκύλο της και να συχνάζει στα ζαχαροπλαστεία με τις Φίλες της. Δεν κάνει τίποτα, ενώ εγώ δουλεύω μέσα στη σκόνη, μέσα στο θόρυβο, για να κερδίσω λίγα λεφτά. "Όμως αυτό δεν μπορεί να κρατήσει πολύ, θα δει τι θα της ψάλλω όταν θα επιστρέψω!» Λοιπόν, όλη την ημέρα. και οι δύο μουρμουρίζουν κι όταν το βράδυ συναντιούνται, καυγαδίζουν...
Και την άλλη μέρα αρχίζουν πάλι τα ίδια...
Και εκείνος, από το μέρος του, λέει: «Γιατί την παντρεύτηκα; Είναι ένα θύμα: όλη την ήμερα δουλεύει στο σπίτι, ασχολείται με τα παιδιά, τα πλένει, δεν έχει ποτέ καιρό για περιπάτους. Εγώ πηγαίνω στο καφενείο με τούς φίλους μου, συζητώ μαζί τους, αλλά αυτή ή καημένη όλη την ήμερα ολομόναχη στο σπίτι... Α! πράγματι, είναι μία πολύ γενναία γυναίκα και δεν θα την αφήσω έτσι». Της αγοράζει λουλούδια, ένα δώρο, για να της κάνει έκπληξη και το βράδυ, όταν συναντιούνται, είναι ευτυχισμένοι, φιλιούνται, νιώθουν ευχαριστημένοι! Τι αγάπη!
Στην πραγματικότητα, και στις δύο αυτές ιστορίες, οι σύζυγοι· και οι γυναίκες δεν ήταν ίσως καλύτεροι από τους άλλους, αλλά μόνο στο κεφάλι τους είχαν μία διαφορετική άποψη για τον κόσμο. Και αυτό είναι τόσο εύκολο να διορθωθεί! Δεν μπορεί κανείς ν' αλλάξει τόσο εύκολα τον εαυτό του, ούτε τους άλλους, αν όμως αλλάξει την άποψή του, όλα τα άλλα αλλάζουν.
Χρειάζεται, λοιπόν, μία άλλη κατανόηση. Δηλαδή το αγόρι να θεωρεί την αγαπημένη του σαν την αντιπρόσωπο της Θείας Μητέρας κι αυτή να θεωρεί τον αγαπημένο της σαν μια όψη του Ουράνιου Πατέρα. Μ’ αυτό τον τρόπο, ενώνονται ήδη με κάτι το ανώτερο, και καθένας γίνεται περισσότερο από ένας αγαπημένος η μία αγαπημένη και κρατά στην ψυχή του, στην καρδιά του, στην αγκαλιά του, κάτι από την απεραντοσύνη, κι από αυτή την απεραντοσύνη βγαίνουν ακτίνες και ρεύματα πιο αιθέρια.
Τότε οι άγγελοι, τα πνεύματα τής φύσης, φέρνουν τις δυνάμεις τους και τη χαρά τους σ' αυτά τα δύο όντα, πού εκφράζονται με την πιο ωραία γλώσσα τής δημιουργίας, τη γλώσσα της αγάπης, τής απεριόριστης αγάπης.
Αϊβανχωβ
Απόσπασμα από τη
"Νέα Γη"
"Νέα Γη"