Translate

Δευτέρα 19 Ιουνίου 2017

Η εμπιστοσύνη είναι δίχως όρους

Ερώτηση: Σε μια από τις διαλέξεις σου κάτι με χτύπησε δυνατά. Πρόκειται για την αντίφαση μεταξύ της εμπιστοσύνης προς τον εαυτό μου και της εμπιστοσύνης προς εσένα. Υπάρχει ένα κομμάτι μου που λέει: αν εμπιστεύομαι τον εαυτό μου και ακολουθώ τον εαυτό μου, τότε έχω παραδοθεί και έχω πει ναι σε σένα. Αλλά δεν είμαι σίγουρος αν αυτό δεν είναι απλά μια εκλογίκευση που έχω δημιουργήσει για μένα.


OSHO: Ο νους είναι πολύ πονηρός, και αυτό χρειάζεται να το θυμάσαι συνεχώς. Αυτό ακριβώς είναι που σου λέω πάντα: πως αν εμπιστεύεσαι τον εαυτό σου, θα εμπιστεύεσαι κι εμένα. Ή, από την άλλη πλευρά, αν εμπιστεύεσαι εμένα, τότε είναι φυσικό να εμπιστεύεσαι τον εαυτό σου. Η αντίφαση δεν υφίσταται. Η αντίφαση εγείρεται λόγω του νου.
Αν εμπιστεύεσαι τον εαυτό σου εμπιστεύεσαι τα πάντα, γιατί εμπιστεύεσαι τη ζωή. Εμπιστεύεσαι ακόμη και αυτούς που θα σε εξαπατήσουν, αλλά αυτό είναι άσχετο. Αυτό είναι δικό τους πρόβλημα΄ δεν είναι δικό σου πρόβλημα. Είτε σε εξαπατούν είτε δεν σε εξαπατούν, δεν έχει καμιά σχέση αυτό με την εμπιστοσύνη σου. 
Εάν πεις: Η εμπιστοσύνη μου υπάρχει μόνο υπό τον όρο πως κανείς δεν προσπαθεί να με εξαπατήσει, τότε δεν μπορεί να υπάρχει η εμπιστοσύνη σου, γιατί η κάθε μια πιθανότητα θα δημιουργεί μέσα σου ένα συγκεκριμένο δισταγμό. Ποιος ξέρει; – το άτομο αυτό μπορεί να με εξαπατήσει.

Πώς γίνεται να δεις το μέλλον; Η εξαπάτηση θα συμβεί στο μέλλον, εάν συμβεί, ή αν δεν συμβεί, και αυτό επίσης βρίσκεται στο μέλλον – και η εμπιστοσύνη χρειάζεται να είναι εδώ και τώρα.
Και κάποιες φορές ένας πολύ καλός άνθρωπος μπορεί να σε εξαπατήσει. Ο άγιος μπορεί να γίνει αμαρτωλός την οποιαδήποτε στιγμή. Και κάποιες φορές ένας πολύ κακός άνθρωπος μπορεί να είναι πολύ βαθιά άξιος εμπιστοσύνης. Στο κάτω-κάτω, οι αμαρτωλοί γίνονται άγιοι. Αλλά αυτό βρίσκεται στο μέλλον, και αν προβάλεις κάποιον όρο για την εμπιστοσύνη σου, τότε δεν μπορείς να εμπιστευτείς.

Η εμπιστοσύνη είναι δίχως όρους. Απλά λέει ότι, Έχω αυτήν την ιδιότητα που εμπιστεύεται. Τώρα, είναι άσχετο το τι θα συμβεί στην εμπιστοσύνη μου - αν θα τη σεβαστούν ή όχι, αν θα την εξαπατήσουν ή όχι. Δεν είναι καθόλου εκεί το ζήτημα.

Η εμπιστοσύνη δεν έχει σχέση με το αντικείμενο της εμπιστοσύνης΄ έχει σχέση με την εσωτερική σου ποιότητα. Μπορείς να εμπιστεύεσαι; Αν μπορείς να εμπιστεύεσαι, φυσικά και η πρώτη εμπιστοσύνη θα συμβεί ως προς τον εαυτό σου – εμπιστεύεσαι τον εαυτό σου. Το πρώτο πράγμα πρέπει να συμβεί στο βαθύτερο πυρήνα της ύπαρξης σου. 

Αν δεν εμπιστεύεσαι τον εαυτό σου, τότε τα πάντα βρίσκονται πολύ μακριά. Τότε βρίσκομαι πολύ μακριά από σένα. Πώς γίνεται να με εμπιστευτείς; Δεν έχεις εμπιστευτεί ούτε τον ίδιο σου τον εαυτό που είναι τόσο κοντά σου. Τότε πώς γίνεται να εμπιστευτείς την εμπιστοσύνη σου προς εμένα αν δεν εμπιστεύεσαι τον εαυτό σου;
Αν δεν εμπιστεύεσαι τον εαυτό σου, οτιδήποτε και αν κάνεις, μια βαθιά δυσπιστία θα υπάρχει συνεχώς σαν υπόγειο ρεύμα. Αν εμπιστεύεσαι τον εαυτό σου, εμπιστεύεσαι ολόκληρη τη ζωή – όχι μόνο εμένα, διότι γιατί μόνο εμένα; 
Η εμπιστοσύνη περιλαμβάνει τα πάντα. Εμπιστοσύνη σημαίνει: εμπιστοσύνη προς τη ζωή, προς το όλον που σε περιβάλλει, προς το όλον μέσα από το οποίο προέρχεσαι και προς το όλον μέσα στο οποίο κάποια μέρα θα διαλυθείς.


Osho 
Yoga: The Supreme Science