Translate

Τετάρτη 14 Μαΐου 2014

Τάντρα και Γιόγκα, δυο διαφορετικά μονοπάτια

Η Γιόγκα πιστεύει στον αγώνα, η Γιόγκα είναι βασικά το μονοπάτι της θέλησης. Η Τάντρα δεν πιστεύει στον αγώνα  αντίθετα μάλλον είναι το μονοπάτι της καθολικής παράδοσης. Δε χρειάζεται η θέλησή σου. Για την Τάντρα η θέλησή σου είναι το πρόβλημα, η πηγή όλου του άγχους. 
Για τη Γιόγκα, η παράδοσή σου, η «αβουλία» σου» είναι το πρόβλημα. Επειδή η θέλησή σου είναι αδύναμη, αυτός είναι ο λόγος που αγωνιάς, που υποφέρεις, σύμφωνα με τη Γιόγκα. Σύμφωνα με την Τάντρα, επειδή έχεις τη θέληση, έχεις το εγώ, την ατομικότητα, αυτός είναι ο λόγος που υποφέρεις. 
Η Γιόγκα λέει φέρε τη θέλησή σου στην απόλυτη τελείωση και θ’ απελευθερωθείς. Και η Τάντρα λέει διάλυσε εντελώς τη θέλησή σου, άδειασε τελείως από θέληση κι αυτό θα είναι η απελευθέρωσή σου. Και έχουν και οι δύο δίκιο... Αυτό προκαλεί δυσκολίες. Για μένα, και οι δύο έχουν δίκιο.


Όμως το μονοπάτι της Γιόγκα είναι πολύ δύσκολο. Είναι αδύνατο, σχεδόν αδύνατο, να επιτύχεις την τελείωση του εγώ. Σημαίνει ότι πρέπει να γίνεις το κέντρο ολόκληρου του σύμπαντος. Το μονοπάτι είναι πολύ μακρύ, κοπιαστικό. Και, πραγματικά, ποτέ δε φτάνει ως το τέλος. Τι συμβαίνει λοιπόν στους οπαδούς της Γιόγκα; Σε κάποιο σημείο του μονοπατιού, σε κάποια ζωή, στρέφονται στην Τάντρα. Αυτό συμβαίνει.
Όμως η Γιόγκα είναι πιο ελκυστική από την Τάντρα. Η Τάντρα είναι εύκολη, φυσική και μπορείς να πετύχεις μέσω της Τάντρα πολύ εύκολα, πολύ φυσικά, αβίαστα. Και επειδή είναι έτσι, η Τάντρα δε σε ελκύει το ίδιο ποτέ. Γιατί; Οτιδήποτε σε ελκύει, ελκύει το εγώ σου. Ό,τι νομίζεις ότι ικανοποιεί το εγώ σου σε ελκύει περισσότερο. Είσαι μέσα στις λαβίδες του εγώ. Η Γιόγκα ελκύει πάρα πολύ.


Στην πραγματικότητα» όσο πιο εγωιστής είσαι τόσο περισσότερο σε ελκύει η Γιόγκα, γιατί είναι καθαρή προσπάθεια του εγώ. Όσο πιο ακατόρθωτο είναι κάτι, τόσο περισσότερο ελκύει το εγώ. Γι’ αυτό δημιουργεί τόσο μεγάλη έλξη το Έβερεστ να φτάσεις στην άκρη της κορυφής των ϊμαλαϊων, είναι τόσο δύσκολο. Και όταν ο Χίλλαρυ και ο Τένσινγκ έφτασαν στο Έβερεστ, είχαν μια στιγμή μεγάλης έκστασης. Γιατί; Ικανοποιήθηκε το εγώ. Ήταν οι πρώτοι.
Όταν προσγειώθηκε στο φεγγάρι ο πρώτος άνθρωπος, μπορείς να φανταστείς πώς ένιωσε; Ήταν ο πρώτος σ’ όλη την ιστορία. Και τώρα δεν μπορείς να τον αντικαταστήσεις· θα παραμείνει ο πρώτος σ’ όλη την επερχόμενη ιστορία. Τώρα αποκλείεται να αλλάξει η θέση του. Το εγώ ικανοποι­είται βαθιά. Δεν υπάρχει ανταγωνιστής τώρα και ούτε μπορεί να υπάρξει. Πολλοί θα προσγειωθούν στο φεγγάρι, αλλά δε θα ’ναι οι πρώτοι.
 

Όμως πολλοί μπορούν να προσγειωθούν στο φεγγάρι και πολλοί μπορούν να πάνε στο Έβερεστ. Η Γιόγκα σου προσφέρει μια πιο ψηλή κορυφή κι ένα τέρμα πιο ανέφικτο. Την τελείωση του εγώ - καθαρό, τέλειο, απόλυτο εγώ.
Η Γιόγκα θα είχε έλξει τον Νίτσε πολύ, γιατί έλεγε ότι η ενέργεια που κινείται πίσω από τη ζωή είναι η ενέργεια της θέλησης - θέλησης για δύναμη. Η Γιόγκα σου δίνει την αίσθηση ότι μέσω αυτής είσαι ισχυρότερος. 

Όσο περισσότερο μπορείς να ελέγχεις τον εαυτό σου, όσο περισσότερο μπορείς να ελέγχεις τα ένστικτά σου, όσο περισσότερο μπορείς να ελέγχεις το σώμα σου, όσο περισσότερο μπορείς να ελέγχεις το νου σου... νιώθεις ισχυρός. Γίνεσαι κύριος μέσα σου. Αλλά αυτό γίνεται με τη σύγκρουση- γίνεται με αγώνα και με βία.
Και συμβαίνει πάντοτε λίγο-πολύ ο άνθρωπος που ασκείται επί πολλές ζωές στη Γιόγκα να φτάσει στο σημείο όπου ολόκληρο το ταξίδι γίνεται πληκτικό, μονότονο, μάταιο, γιατί όσο περισσότερο ικανοποιείται το εγώ, τόσο περισσότερο αισθάνεσαι ότι είναι ανώφελο. Και τότε ο οπαδός του μονοπατιού της Γιόγκα στρέφεται προς την Τάντρα.


Αλλά η Γιόγκα ασκεί γοητεία, γιατί οι πάντες είναι εγωιστές. Η Τάντρα ποτέ δεν ελκύει στην αρχή. Η Τάντρα μπορεί να ελκύσει μόνο τους πολύ ειδικούς, εκείνους που δούλεψαν με τον εαυτό τους, εκείνους που αγωνίστηκαν πραγματικά, με τη Γιόγκα επί πολλές ζωές. Τότε η Τάντρα τους ελκύει, επειδή μπορούν να καταλάβουν.
Κατά κανόνα, η Τάντρα δε θα σε ελκύσει. Ή, αν σε ελκύσει, η έλξη της θα είναι για λάθος λόγους. Προσπάθησε-λοιπόν να τους καταλάβεις κι αυτούς. Δε θα αισθανθείς έλξη για την Τάντρα στην αρχή, επειδή σου ζητάει να παραδοθείς, όχι να πολεμήσεις. Σου ζητάει να επιπλεύσεις, όχι να κολυμπήσεις. Σου ζητάει να κινηθείς με το ρεύμα, όχι να πας αντίθετα. Σου λέει ότι η φύση είναι καλή. Εμπιστεύσου τη φύση, μη την πολεμάς. Ακόμα και το σεξ είναι καλό. Εμπιστεύσου το, ακολούθησε το, κύλισε μέσα του - μην αντιστέκεσαι. Μην πολεμάς είναι η κεντρική διδασκαλία της Τάντρα. Κύλησε, αφέσου!
Δεν μπορεί να ελκύει αυτό. Δεν ικανοποιείται έτσι το εγώ σου. Στο πρώτο βήμα ζητάει τη διάλυση του εγώ σου. Απ’ την αρχή σου ζητά να το διαλύσεις. Κι η Γιόγκα θα σ’ το ζητήσει, αλλά στο τέλος. Πρώτα θα σου ζητήσει να το εξαγνίσεις. Κι όταν εξαγνιστεί τελείως, διαλύεται δεν μπορεί να παραμείνει. Όμως αυτό είναι το τελευταίο στάδιο στη Γιόγκα, στην Τάντρα είναι το αρχικό.
Έτσι η Τάντρα δεν ελκύει γενικά. Κι αν ελκύσει, θα ελκύσει για λάθος λόγους. Για παράδειγμα, αν θέλεις να παραδοθείς στο σεξ, τότε μπορείς να εκλογικεύσεις την παράδοσή σου μέσω της Τάντρα. Η έλξη της θα βρίσκεται εκεί. Αν Θέλεις να παραδοθείς στο κρασί και τις γυναίκες κι άλλα πράγματος μπορεί να νιώσεις έλξη για την Τάντρα. Όμως στην πραγματικότητα, δε σε ελκύει η Τάντρα. Αυτή είναι η πρόσοψη, το τέχνασμα. Σε ελκύει κάτι άλλο που εσύ νομίζεις ότι η Τάντρα επιτρέπει. Έτσι η Τάντρα ελκύει πάντοτε για λάθος λόγους.
Για παράδειγμα στην Κίνα, την αρχαία Κίνα, υπήρχε κάτι σαν την Τάντρα, μια μυστική επιστήμη. Είναι γνωστή ως Ταό. Το Ταό έχει τάσεις παρόμοιες με της Τάντρα. Για παράδειγμα, το Ταό λέει ότι είναι καλό, αν θέλεις ν’ απελευθερωθείς από το σεξ, είναι καλό να μην προσκολλιέσαι σ’ ένα πρόσωπο, μια γυναίκα, έναν άντρα. Καλό θα ήταν να μην προσκολλιέσαι σε έναν, αν θέλεις να ελευθερωθείς. Έτσι το Ταό λέει ότι είναι καλύτερα ν’ αλλάζεις συντρόφους συνεχώς.


Αυτό είναι απόλυτα σωστό αλλά μπορεί να το εκλογικεύσεις, μπορεί να εξαπατάς τον εαυτό σου. Μπορεί να είσαι απλώς σεξομανής, και τότε μπορεί να σκέφτεσαι πως «ασκούμαι στην Τάντρα, γι’ αυτό δεν μπορώ να προσκολληθώ σε μια γυναίκα, πρέπει ν’ αλλάζω».
Η Τάντρα δεν είναι για να σε βοηθά να παραδίνεσαι στις επιθυμίες σου, αλλά για να τις μεταμορφώσει. Έτσι, μην εξαπατάς τον εαυτό σου. 



Οsho
Τάντρα πνευματικότητα και σεξ